The Legend of Zelda: Ocarina of Time adalah mengenai Zelda menjadi dewasa juga

The Legend Of Zelda Ocarina Of Time Adalah Mengenai Zelda Menjadi Dewasa Juga

Itu adalah kebenaran yang diakui secara universal The Legend of Zelda: Ocarina of Time telah menyentuh banyak orang kerana pada asasnya ini adalah kisah tentang membesar. Semasa merancang Link, Shigeru Miyamoto terinspirasi oleh pementasan Disney dari Peter Pan, dan status Lost Boynya diperkukuhkan dalam permainan di mana dia mesti berpindah dari zaman kanak-kanak yang sangat indah - jika kesepian - menjadi tidak pasti dan menuntut dewasa terlalu cepat. Ini telah menghasilkan beberapa kritikan yang terinspirasi (seperti dalam kritik sastera, kerana sayangnya kita hidup di dunia di mana itu perlu diperjelas), seperti pengukuhan hati Liz Ryerson Jahat dilahirkan dan menghantui Good Blood Kelas Master dalam Subteks .

Saya tahu dan mengetahui perkara ini; Saya adalah salah satu daripada mereka yang Ocarina Masa telah menyentuh. Tetapi ketika saya melihat semula permainan pada perkakasan asli untuk meraikan ulang tahunnya yang kedua puluh November lalu, saya terkejut dengan sesuatu yang saya tidak nampak banyak perbincangannya:



The Legend of Zelda: Ocarina of Time juga mengenai Zelda menjadi dewasa.

Ketika Link pertama kali bertemu dengan Puteri Zelda, mereka berdua adalah anak. Walaupun Zelda menjelaskan penglihatannya yang merisaukan dan bahaya besar yang dia percayai Ganondorf kepada Hyrule, dia nampaknya benar-benar percaya bahawa penyelesaiannya mudah. Sekiranya Ganondorf ingin membuka pintu ke Alam Suci untuk mencuba dan menuntut Triforce yang sangat berkuasa untuk tujuan jahatnya sendiri, maka mereka hanya akan tinggal selangkah di depannya dan mencuri kunci pepatah kepada kerajaan sebelum dia melakukannya. Dia tugas Link untuk melakukan ini sebagai gantinya.

Tetapi Ganondorf mengejar dan melakukan rampasan kuasa sebelum Link dapat menyelesaikan tugasnya, dan dalam usaha terakhir yang putus asa, Zelda memberikan Link potongan teka-teki terakhir - Ocarina of Time yang eponim - sebelum melarikan diri dengan pengawal / pengawalnya, Impa, dan memohon dia memasuki Alam Suci sendiri dan melindungi Triforce.

Dan ia kebakaran balik . Sebelum Link keluar, dia mendengar Ganondorf mengucapkan terima kasih kerana membawanya ke gerbang Alam Suci.

Apabila Link bangun tujuh tahun kemudian, masa depan mimpi buruk, di mana Castle Town dikalahkan oleh zombie, Danau Hylia kosong, dan hantu berkeliaran di lanskap, mengejeknya. Dia berjuang melalui penjara bawah tanah dan sepanjang masa bersama rakan lama dan baru, termasuk Sheik yang misterius. Sheik, tentu saja, adalah Zelda yang kini sudah dewasa, yang diungkapkannya setelah menugaskan Link untuk menghadapi Ganondorf untuk terakhir kalinya.

pautan-legenda-zelda-oot-3ds-sheik-link

Nintendo

Dia menjelaskan apa yang berlaku setelah Link membuka pintu ke Alam Suci: bahawa Ganondorf menyerang bukan sahaja Hyrule tetapi Alam Suci itu sendiri, mengubahnya menjadi dunia gelap yang memancarkan kejahatan dari kuil-kuil besar Hyrule, mengisi tanah dengan korupsi dan raksasa . Satu-satunya perkara yang menghalang Ganondorf untuk menuntut Triforce secara terang-terangan adalah hati jahatnya sendiri, yang membelahnya menjadi tiga bahagian.

Semua ini, Zelda memberitahu, adalah kebetulan yang tidak disengajakan.

Yang bohong.

Sekiranya bukan kerana Zelda, rampasan kuasa Ganondorf akan berakhir di pintu Istana Hyrule atau bahkan digagalkan. Sekiranya bukan kerana Zelda, dia tidak akan mempunyai Triforce of Power. Sekiranya bukan kerana Zelda, Hyrule tidak akan ditakdirkan. Ini adalah sesuatu yang mesti dia rasakan pada setiap tahap yang mungkin, sebagai anggota keluarga kerajaan yang masih hidup.

Dalam permainan yang meneliti bagaimana kita dapat dan tidak dapat kembali ke masa lalu (Link benar-benar dapat kembali ke masa lalu, tetapi tidak pernah lebih jauh daripada keputusan yang membuat Hyrule ditakdirkan), tidak hairanlah bahawa Zelda sangat menyangkal tindakannya sendiri. Mengakui apa yang dia lakukan akan sama dengan mengakui bahawa Hyrule-That-Was tidak dapat diterima. Ini akan mengakui bahawa dia tidak akan pernah yakin dan yakin akan peranannya di dunia seperti dia semasa kecil.

Penolakan bawah sedar ini merangkumi bagaimana Zelda memperlakukan identiti sebagai Sheik. Apabila dia mengungkapkan dirinya kepada Link, itu bukan hanya dengan membuka topeng dirinya sendiri, tetapi dengan berubah menjadi regalia penuh. Dia hidup sebagai Sheik selama tujuh tahun, melalui tahun-tahun formatif yang benar-benar ketinggalan oleh Link, tetapi dia meminta maaf kepadanya kerana bertemu dengan penyamaran — 'itu perlu untuk bersembunyi dari Raja Jahat.'

Namun, Sheik lebih dari sekadar penyamaran. Dia benar-benar Zelda berada di dunia di mana dia tidak boleh menjadi Puteri Hyrule. Bukan seorang puteri, tetapi seseorang yang menyelamatkan mereka. Bukan anak perempuan bapanya, tetapi magang Impa. Bukan penguasa dan wanita negara, tetapi pejuang, ahli falsafah, dan pemuzik. Dia seorang yang bijak dan mampu bertahan dalam runtuhan kerajaannya sendiri. Tetapi selagi Sheik adalah bahagian Zelda yang benar dan nyata, tidak ada ruang untuk Sheik di Hyrule-Itu-yang dia cuba kembali. Usaha dia untuk menyelamatkan Hyrule, sebahagiannya, adalah usaha menyelamatkan dirinya dari sakit hati kerana harus membesar. Kerana harus mengakui bahawa dia telah menjadi orang yang berbeza daripada yang dia sangka akan menjadi anak kecil.

zelda-ocarina-of-time-link-sheik-muzik

Nintendo

Link pergi ke konfrontasi terakhir dengan Ganondorf, setelah Raja Jahat menangkap Zelda dan mendorongnya pergi. Dia mengalahkan Ganondorf; Zelda menyelamatkan Link dari runtuhan istana; mereka berhadapan dengan Great Beast Ganon. Walaupun Zelda bukan peserta aktif dalam pertempuran hingga akhir, beberapa kombinasi muzik menakutkan, terengah-engah ketika Link mengalami pukulan, dan dia bertekad, Sheik-esque berpose ketika dia runtuh dari menggunakan sihirnya untuk mengandung Ganon, membuat dia berasa seperti berada di sana.

Dan mungkin pada saat inilah dia akhirnya melihat apa yang dia sembunyikan, secara fizikal dan emosional, untuk sebahagian besar hidupnya.

Hanya setelah dia dan Link mengalahkan Ganondorf bersama-sama, Zelda akhirnya menerima tanggungjawab atas apa yang dia lakukan. Bercakap dengan Link dalam keadaan sunyi, dia meminta maaf, kepala tertunduk. Semua tragedi yang menimpa Hyrule adalah perbuatan saya ... Saya masih sangat muda ... Saya tidak dapat memahami akibat cuba mengawal Alam Suci. Saya menyeret anda ke dalamnya juga. Sekarang adalah masa untuk saya menebus kesalahan saya ...

Untuk melakukannya, dia akan tinggal dan membangun kembali Hyrule-That-Was ke dalam dunia baru yang damai, dan menerima bahawa ia dibina di atas abu kesalahan dan penyesalannya. Hyrule adalah tanggungjawabnya, dengan lebih banyak cara daripada satu. Dan dia cuba mengembalikan Link pada masa kecil yang dia curi darinya, mengucapkan selamat tinggal kepadanya selama-lamanya.

(Sudah tentu, ini serba salah, tapi itu cerita lain untuk masa yang lain.)

Naratif Zelda dalam Ocarina Masa adalah, seperti Link's, kisah membesar. Tetapi di mana Link dipaksa untuk matang terlalu cepat, Zelda harus bertepatan dengan dosa-dosa masa lalunya dan siapa dia sebelum dia dapat menjadi siapa dia dilahirkan: Ratu Hyrule.