Adakah Deckard adalah peniru? Inilah cara Denis Villeneuve melihatnya.

Adakah Deckard Adalah Peniru Inilah Cara Denis Villeneuve Melihatnya

Pelari Blade 2049 telah berada di pawagam selama lebih dari seminggu sekarang, dan penonton masih membongkar banyak persoalannya yang membara. Ini adalah filem, seperti yang dikatakan oleh pengarah Denis Villeneuve, yang dipenuhi dengan 'lapisan', mulai dari kebiasaan moral hingga subplot yang tidak dapat diselesaikan hingga persoalan latar belakang. Sekarang Villeneuve menawarkan yang terbaik.

SPOILERS DIBERIKAN PENJALAN BLADE , DAN PENJALAN BLADE: 2049 !



Soalan yang paling bertahan dari yang asal Pelari Blade , dan yang telah diperdebatkan oleh peminat dan sarjana filem selama 35 tahun pada ketika ini, adalah sama ada pelari pisau Rick Deckard (Harrison Ford) adalah dirinya peniru. Filem asalnya menimbulkan persoalan tetapi tidak menjawabnya, walaupun pengarah Ridley Scott mengatakan tafsirannya mengenai unicorn origami dalam versi 'Final Cut' adalah pengesahan bahawa Deckard adalah peniru. Itu hanya tafsiran seorang lelaki, dan walaupun pendapat Scott pasti mempunyai banyak berat badan, masih banyak ruang untuk kesamaran dalam cerita itu sendiri.

Jadi bila 2049 berguling-guling, peminat bertanya-tanya: Adakah sekuel itu akan mengesahkan atau menolak status peniruan Deckard? Villeneuve dan pembuat filem lain enggan memberikan perincian mengenai bagaimana, atau tidak, filem mereka akan menjawab persoalan tersebut. Kemudian filem itu keluar, dan kami melihat bagaimana 2049 menanganinya: dengan lebih banyak kekaburan.

Konfrontasi filem Deckard yang paling jelas muncul menjelang akhir, ketika Deckard ditangkap dan dibawa ke pertemuan dengan pembuat replika Niander Wallace (Jared Leto). Wallace ingin mendapatkan anak yang hilang, Deckard dikandung dengan kekasihnya, Rachael (Sean Young), bertahun-tahun sebelumnya, dan dia bersedia menggoda dan menyeksa Deckard dengan setara untuk mendapatkan apa yang dia inginkan. Salah satu cara dia melakukan ini adalah dengan mengemukakan soalan: Adakah cinta Deckard terhadap Rachael adalah tindak balas emosi yang tulen? Ketika mereka bertemu, dia merasakan hubungan langsung dengannya. Adakah takdir yang dia letakkan di sana pada saat itu, untuk jatuh cinta? Atau dia direkayasa secara biologi oleh seseorang dan ditanamkan dengan idea untuk mencintai wanita ini? Soalan yang mendorong Deckard menjadi gila. Ini juga merupakan persoalan yang tidak pernah dijawab oleh filem ini. Perbahasan replika Deckard masih belum dapat diselesaikan.

17637842-6dad-4bca-91b7-635d75785783-giphy.gif

Bercakap dengan USA Today , Villeneuve membincangkan mengapa penting baginya untuk tetap seperti itu.

'Deckard sendiri tidak pasti akan identitinya sendiri,' kata Villeneuve, sambil menambah bahawa pencipta replika Niander Wallace 'bermain dengan [Deckard] dengan ini pada akhirnya. '

Wallace mungkin tahu, tetapi Villeneuve dengan senang hati menegaskan walaupun dia tidak tahu.

'Saya suka kenyataan bahawa kita tidak pasti,' katanya. 'Lebih menarik dan lebih dinamik. Apabila anda pasti, ini jalan buntu. Di dalam hati saya, saya lebih suka membiarkan persoalan itu tetap hidup. '

Dalam siri filem sci-fi yang lain, pertanyaan seperti itu tidak akan lebih dari sekadar umpan sekuel, peluang untuk menendang kaleng di jalan raya untuk mendapatkan kembali box-office yang besar. Terdapat dorongan luar biasa di kalangan francais tertentu untuk menghasilkannya 'Saya perlu tahu!' panik pada penonton, hanya untuk bermain-main dengan mereka melalui filem lain. Ia boleh mula berasa sinis. Pelari Blade , seperti Puncak Berkembar , tidak sinis dalam penolakannya untuk menjawab soalan besar tertentu.

Villeneuve jelas tidak berfikir dari segi sekuel, tetapi dari segi keputusan bercerita yang menggembirakannya. Dalam Pelari Blade , menggembirakan misteri, atau hanya menerimanya dan berusaha meneruskannya, adalah tema utama. Mendapatkan a 2049 pengarah yang memahami bahawa adalah salah satu perkara terbaik yang boleh berlaku dalam sekuelnya.